Existuje celý rad situácií a okolností, ktoré nás dokážu znepokojiť a privodiť stresové vypätie. Nedostatok času, sociálne, ekonomické alebo politické problémy vyvolávajú rôzne emócie. Často ich môžeme označiť ako stresujúce a znepokojujúce. Takéto chronické situácie však môžu viesť až k úzkosti alebo depresii, ale aj k zníženiu imunity a tráviacim problémom.

A hoci nemôžeme zmeniť čas ani dobu, v ktorej žijeme, môžeme zmeniť náš postoj k situáciám, ktoré prežívame. Upokojujúce chvíľky relaxu duše si môžeme spríjemniť aj bylinkovým čajom, pretože niektoré druhy byliniek sú doslova balzamom na dušu. S pozitívnou mysľou sa nám určite ľahšie prekonajú mnohé z problémov.

Ktoré bylinky sú vhodné na upokojenie?

MEDOVKA LEKÁRSKA (lat. Melissa officinalis) je už stáročia používaná aj na zmiernenie úzkosti, nervozity a depresie a všetky tieto účinky sú potvrdené klinickými štúdiami. Esenciálny olej medovky sa viaže na receptory, ktoré sú zodpovedné za znižovanie úzkosti. [1] Hovorí sa o nej, že rozradosťuje srdce a prináša svetlo tam, kde je tma a mäkkosť tam, kde je napätie. Štúdia [2] 18 zdravých dobrovoľníkov, ktorým boli podávané 300 mg a 600 mg dávky extraktu z medovky lekárskej, preukázala zlepšenie nálady po simulovanom strese 1 hodinu po podaní 600 mg extraktu a podanie 300 mg extraktu zasa významne zvýšilo kognitívne schopnosti a rýchlosť matematického spracovania bez zníženia presnosti.


RUMANČEK KAMILKOVÝ (lat. Matricaria chamomilla) je ďalšia úžasná bylinka, ktorá pomáha zmierniť napätie a úzkostnú myseľ. V rámci štúdie 57 dobrovoľníkov [3] skúmajúcej antidepresívne účinky extraktu z rumančeka v porovnaní s placebom, boli podávané postupne sa zvyšujúce dávky po dobu niekoľkých týždňov. Výsledky potvrdili, že rumanček má klinicky významný antidepresívny účinok. Jedna alebo viac flavonoidových zložiek rumančeka môže mať antidepresívny účinok prostredníctvom modulácie noradrenalínu, dopamínu alebo serotonínu.


ĽUBOVNÍK BODKOVANÝ (lat. Hypericum perforatum) sa ľudovo nazýva čarovník alebo ako bylinka nabitá energiou slnka. Práve preto je tak potrebná v situáciách, kedy potrebujeme odstrániť nepokoj, nervozitu, depresívne nálady, vyčerpanie, precitlivenosť, úzkosť alebo depresívne nálady. [4] Pri početných klinických štúdiách sa kladie dôraz práve na antidepresívne účinky ľubovníka a využitie pri stavoch úzkosti, za čo zodpovedajú niektoré jeho flavonoidy. Pozitívne účinky dosahuje aj pri sezónnych ťažkostiach ako jarná únava alebo zimná “depresia“.


VALERIÁNA LEKÁRSKA (lat. Valeriana officinalis) sa používa predovšetkým ako mierne sedatívum a relaxačná pomoc pre normalizáciu nervového systému. Pomáha upokojiť napätý nervový systém, nervozitu a pomáha zvládať úzkostné a depresívne stavy. Uplatní sa i pri problémoch s nespavosťou [5] pretože extrakt z valeriány má podobnú aktivitu ako adenozín, ktorý spomaľuje mozgovú aktivitu a pripravuje na spánok. Užívanie spolu s rumančekom alebo medovkou zvyšuje jej účinnosť.


LEVANDUĽA ÚZKOLISTÁ (lat. Lavandula angustifolia) má široké využite pre zdravie i pokožku, čo sa však týka upokojenia nervov a relaxácie, využíva sa najmä vo forme aromaterapie a čajových nálevov. Štúdia [6] skúmajúca účinky inhalácie levanduľového esenciálneho oleja a jeho vplyv na psychiku potvrdila upokojujúci účinok bez toho, aby pôsobil sedatívne, čo je nesporná výhoda v porovnaní s užívaním farmakologík. Zároveň tak pri jeho používaní nehrozí riziko návyku ako napríklad pri diazepame. Dôvodom sú 2 terpénoidné zložky esenciálneho oleja, konkrétne linalol a linalyl acetát, ktoré môžu mať anxiolitické účinky – odstraňujú pocit tiesne, znižujú psychické napätie, strach a úzkosť.


ZDROJ:
[1] SIMMONDSOVÁ M. a kol. 2018. Herbár liečivých rastlín. Bratislava: IKAR, a.s. - Príroda, 124 s. ISBN 978-80-551-6148-8.
[2] David O Kennedy, Wendy Little, Andrew B Scholey. Attenuation of laboratory-induced stress in humans after acute administration of Melissa officinalis (Lemon Balm). (2004).
[3] Jay D. Amsterdam, Justine Shults, Irene Soeller, Jun James Mao, Kenneth Rockwell, Andrew B. Newberg. Chamomile (Matricaria recutita) May Have Antidepressant Activity in Anxious Depressed Humans - An Exploratory Study. (2012).
[4] Moja domáca lekárnička z bylín. 2017. Foni book. 89 s. ISBN 978-80-89637-73-7.
[5] Lei Liu, Changhong Liu, Yicun Wang, Pu Wang, Yuxin Li, Bingjin Li. Herbal Medicine for Anxiety, Depression and Insomnia. (2015).
[6] Benjamin J. Malcolm, Kimberly Tallian. Essential oil of lavender in anxiety disorders: Ready for prime time? (2017).

Foto: pexels.com

media
media
media
media
Súvisiace produkty
Súvisiace články